Preventie

 

EIGENWAARDE versus PESTEN

Pesten wordt dikwijls als geïsoleerd probleem benaderd. Maar vaak maakt het onderdeel uit van een algehele sfeer van stress, angst en 'je niet gezien en gehoord voelen'. Pesten, gepest worden en als buitenstaander werkeloos toekijken als er gepest wordt, kan gedijen in een omgeving waar kinderen en volwassenen zich niet bewust zijn van hun eigen unieke waarde en die van de ander. 

De activiteiten van Living Values dagen iedereen uit om je steeds meer bewust
te worden van je kwaliteiten en die van de ander. Op een natuurlijke manier identificeren kinderen/studenten zich steeds meer met hun menselijke waarden en versterken daarmee hun gevoel 'waardig' te zijn. 

Als een gemeenschap zoals een school besluit om consequent de focus te leggen op positieve waarden als vrede, (zelf)respect, samenwerking en verdraagzaamheid, zal er al gauw geen ruimte meer zijn voor negativiteit, pesten, eenzaamheid enz. In snel tempo groeit er een sfeer van harmonie en respect waardoor angst en negatieve uitwassen als pesten, wegsmelten.

LEREN UIT ENTHOUSIASME

Als waarden in het hart van een school worden gekoesterd blijven gevoelens en emoties niet langer dakloos. De school vult zich met positieve energie, de onderlinge relaties worden beter maar bovendien groeit het enthousiasme voor (natuurlijk) leren en leerresultaten.* Met waardeonderwijs en de veiligheid die hiermee gewaarborgd wordt, verwerven de kinderen gevoel van eigenwaarde, zelfkennis en zelfvertrouwen. Hun concentratie neemt toe, zelfreflectie wordt een automatisme, ze ontwikkelen empathie en intellectuele diepgang en leren onafhankelijk en kritisch te denken. Onderwijs op basis van waarden maakt bovendien dat ze de lesstof niet als een hoeveelheid losstaande fragmenten ervaren maar als een holistisch, zinvol, samenhangend geheel. Wanneer kennis bovendien door docenten door middel van socratische vragen 'ontlokt' wordt aan de kinderen ipv erin gestampt en de leerlingen hun kennis kunnen toetsen en ervaren tegen de achtergrond van waarden, zal deze kennis eerder beklijven en een (wijs) deel van henzelf worden. Zij hebben zich er dan persoonlijk mee leren verbinden.

*zie Values Education and Quality Teaching: The Double Helix, Terry Lovat & Ron Toomey, Australia

http://www.curriculum.edu.au/leader/the_double_helix_of_values_education_and_quality_t,19496.html?issueID=10797


CONFLICTOPLOSSING

Niet alleen de les activiteiten rond waarden maar ook vaardigheden als Conflictoplossing en Actief luisteren dragen bij tot het gevoel van eigenwaarde en (zelf)respect. Ook de allerjongsten (3-7jaar) krijgen in de allereerste module over vrede al handvaten aangereikt hoe ruzie te voorkomen of op te lossen.  

INTEGRATIE

Op school maken de op waarden gebaseerde sfeer en attitude van de volwassenen kinderen en jongeren bewust van de oorspronkelijke kwaliteiten waarmee ieder van ons wordt geboren. Tegelijkertijd versterken de les activiteiten bij ieder kind de ervaring uniek, waardevol en nodig te zijn gewoon zoals je bent, ongeacht je sociale, intellectuele, culturele of godsdienstige achtergrond. De verschillen worden op een natuurlijke manier overbrugd omdat de 12 waarden van LVE universeel zijn. Zo groeit dag na dag een gevoel van 'belonging', van erbij horen, van verbondenheid met elkaar, met je omgeving, met de wereld. (zie Project ToGether, elders op deze website en Waarden & Wereldburgerschap id.)