KINDEREN/JONGEREN EN WAARDEN

Levende waarden geven kinderen/jongeren hun innerlijke kompas en natuurlijke identiteit terug.
Universeel-menselijke waarden te zien bloeien in het leven van je leerkrachten, ouders en begeleiders en ze zelf beleven maakt ieder kind tot een natuurlijke leider. Je kiest bewust voor deze waarden als leidraad in elke levenssituatie.

Met de waardenactiviteiten van LVE beschikken kinderen over praktisch gereedschap om op een waardevolle manier hun gevoelens en gedachten, hun dromen en verlangens uit te drukken en vrede in zichzelf te vinden, zichzelf te respecteren en lief te hebben. Hun liefde en respect voor zichzelf leidt op een natuurlijke manier tot respect voor anderen, de basis voor in harmonie samenleven op onze aarde. Ze worden zich blijvend bewust van hun waardevolle essentie en van de vele prachtige kwaliteiten die ze bij hun geboorte hebben meegekregen.


Werken met Waarden geeft plezier

Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ervaring laat zien dat alle kinderen graag leren over waarden. Waarden hebben immers alles te maken met je eigen belevenissen, je eigen hart, je eigen leven en je kunt er allemaal over meepraten! Ondertussen valt bij het werken met waarden iedere sociale, cognitieve of godsdienstige ongelijkheid tussen kinderen weg.

Sturing over je Eigen leven

De activiteiten van Living Values leren kinderen om zonder oordeel naar zichzelf en anderen te kijken; om waarden te onderzoeken, ermee te experimenteren en als wegwijzers te gebruiken bij het maken van positieve keuzes iedere dag weer. Wat is ballast en wat is van waarde? Kinderen genieten van het uitdrukken van hun gedachten, gevoelens en emoties en van het feit dat ze gezien en gehoord worden. Al doende ervaren zij autonoom te zijn en niet van anderen afhankelijk voor hun gevoel van eigenwaarde. Je voelt je gezien. Door jezelf. De behoefte aan erkenning door de buitenwereld, de mensen om je heen, neemt af en verdwijnt. Je weet: zoals ik ben, ben ik heel en compleet. Hun woordenschat ontwikkelt zich in hetzelfde tempo als hun vermogen om zelfstandig, constructief en kritisch te denken, verantwoordelijkheid te dragen en persoonlijk en sociaal bewuste beslissingen te nemen. 

EEN OP WAARDEN GEBASEERDE OMGEVING

Kinderen komen tot bloei in een omgeving van respect, geduld en duidelijke afspraken. Gedeelde waarden op school scheppen een klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, geliefd, begrepen, gewaardeerd en gerespecteerd. Een klimaat waarin je niet met je klasgenoten hoeft te wedijveren om de aandacht van de juf. Het gaat bovendien om jouw eigen ontwikkeling, niet in vergelijking met anderen. Jij bent de moeite waard, gewoon zoals je bent en niet om wat je hebt, zegt of doet.

LVE ziet kinderen als volwaardige partners in het proces van 'lifelong learning' en
waarborgt een gelijkwaardige en open uitwisseling tussen leerlingen, hun leerkrachten en ouders/begeleiders.