De Vrije Ruimte, Den Haag, school met Living Values

‘…Ik sta regelmatig versteld van de wijze inzichten van mijn kinderen en van hun creativiteit en filosofische instelling. Niemand heeft ze hoeven opdragen na te denken
over hoe het leven in elkaar steekt en waarom we hier op aarde zijn; dat komt van binnenuit, een diepmenselijke behoefte en een groot, universeel, aangeboren talent.
Wel is het uitermate waardevol en belangrijk dat ze daarin begeleid worden door mensen die zich open durven stellen, die meedenken en naar ze luisteren en ze zien voor
wie ze zijn, ze serieus nemen en ten volste vertrouwen.
Als ouder streef ik ernaar zo iemand te zijn en eigenlijk verwacht ik niets minder
van de andere volwassenen in het leven van mijn kinderen. Op De Vrije Ruimte vind ik, in
alle diversiteit, gelijkgestemden en de gelegenheid dezelfde taal te spreken, die van de
Living Values.’
Anik, moeder op De Vrije Ruimte, Den Haag

‘Regelmatig ben ik ontroerd door wat kleine kinderen hier in mijn groep, zeggen tegen elkaar en tegen mij, dat komt recht uit hun hart. Ik ondersteun dat met mijn houding en benadering van de kinderen met de waarden van Living Values.’
Corry van der Goes, kleuterleidster Kwintsheul

‘…Ik weet niet wat je doet met de kinderen maar het valt me op dat ze altijd blij uit de Living Values lessen komen!’, leerkracht OBS de Buutplaats Den Haag

‘Living Values werkt echt. Ik had er aanvankelijk veel twijfels over. En ik was niet de enige. De meeste leerkrachten hier op school zeiden: nee, dat gaat echt niet werken. Je kunt op zo’n grote school echt niet de staf, de leerlingen en iedereen waarderen en alleen maar aardig en op een positieve manier met elkaar omgaan…
Maar het werkte wèl. Het werkt! …en wij zijn daardoor betere mensen geworden…’
Leerkracht American School, Kuwait

‘De LVE-informatie en oefeningen brengen me terug naar de basis van wat belangrijk is in het leven en in het gezin, vooral de manier waarop we met elkaar omgaan. Ik word me meer bewust van wat ik wil geven en delen met mijn kinderen en wat belangrijk is in de gezinseducatie. Ik leer nu hoe ik mijn familie kan laten zien dat ze speciaal zijn en goed in hun kern.’
Moeder van kinderen 3-7 jaar, Paterswolde

LVE-info maakte me nieuwsgierig: wat kan zo’n cursus me meer leren over de op waarde gebaseerde onderwerpen waar ik al van heb gehoord of al iets over weet? Zoals medemenselijkheid, geluk, respect, liefde en verantwoordelijkheid, waarden voor het dagelijks leven. Maar ik moet zeggen dat ik een aantal ‘verrassende interacties met MySELF!’ had. Sommige inzichten en opvattingen waren nieuw. De cursussen zijn zinvol en op een leuke gezellige manier. Het geeft me gedachten en inzichten om over na te denken. De cursus voor (groot)ouders van jonge kinderen helpt me om samen met mijn kleinkinderen deze manier van leren over iemands waarden en kwaliteiten te ontdekken.’
Grootmoeder, Paterswolde

‘Ik denk dat muziek, nu er zoveel nadruk ligt op de materiële kant van het leven, ons kan helpen herinneren aan het feit dat er ook nog een innerlijke wereld is. Muziek kan een deur openen naar deze ruimte, waar universele waarheden, waarden en krachtige gevoelens van liefde verblijven. Wanneer mensen naar een concert komen luisteren, worden ze verenigd in die innerlijke bron (…) Op zulke momenten voel ik een intense, wonderlijke eenheid met het publiek…’
Meesterpianist Alexander Gavrylyuk

Uit Newsletter LVE 38:

‘Het geweldige aan de LVE cursus is dat het de deelnemers niets oplegt – het openbaart alleen maar wat allang binnen ieder van ons is en geeft ons gereedschap om toegang te krijgen tot de liefde en alle andere waarden die zich binnenin ieder van ons bevinden.
De cursus nodigt ons uit om te ontdekken wat een beter gevoel geeft, iemand helpen of iemand haten, kwaad spreken over iemand of voor iemand opkomen? Jammer genoeg geven we vaak toe aan onze lagere instincten en hoewel het kortstondig een gevoel van macht en opwinding geeft, maakt dat gevoel al heel gauw plaats voor een gevoel van emotionele indigestie. Het Living Values concept werkt eerst op een persoonlijk niveau en stelt dan de deelnemers, zo je wilt, in staat om dit in een grotere gemeenschap binnen te brengen en anderen te betrekken bij deze waarachtig menselijke manier van zijn en denken.

In de Living Values activiteiten, rijk aan participatie en engagement, is er speciale aandacht voor de paradoxen van educatie – hoofd vs hart; holistisch curriculum vs fragmentarisch, leren op een organische manier vs leren met van te voren bepaalde uitkomsten, leren om een ‘human being’ te zijn in plaats van een ‘human doing’. Met behulp van bewustwording door middel van het LVE concept en de metaforen van een ster en diamant, wordt duidelijk dat deze waarden ‘onze waarden’ zijn en niet waarden ergens buiten ons: universele waarden die de mensheid zich ervan bewust maken in wezen één te zijn.

Ik geloof dat we datgene aantrekken waar we op focussen. Als onze focus ligt op egoïsme en disrespect – dan krijgen we oorlogen, ruzies, grensconflicten met onze buren enz. Omgekeerd, als we ons focussen op respect, verdraagzaamheid, vrijheid, samenwerking, verantwoordelijkheid, dan kunnen we uiteindelijk in harmonie leven omdat angst en al zijn vreselijke uitwassen via de achterdeur verdwijnen.
We focussen niet met opzet op disrespect enz., het gebeurt gewoon in onze maatschappij, - maar deze waarden zullen een verandering in focus teweeg brengen.

Als harmonie de overhand heeft in een gemeenschap dan wordt de infrastructuur eerder gevormd door die gemeenschap dan voor die gemeenschap. Als harmonie de overhand heeft op een school, dan smelt pesten eenvoudig weg – dan is er geen noodzaak meer voor maatregelen of straf, op zichzelf al een vorm van pesten.

We willen allemaal een wereld van vrede, we willen allemaal dat onze leiders en politici eerlijk en integer zijn en we willen allemaal dat de mensen van wie wij houden gelukkig zijn. We zien echter niet in dat we vrede, eerlijkheid, integriteit en geluk van de buitenwereld verwachten zonder ons bezig te houden met de vraag of wij zelf deze waarden in de wereld uitstralen. Voelen we ons echt vredig van binnen als wij te laat op ons werk komen doordat we vast zitten in het verkeer? Zijn we in staat om hier en nu eerlijk te zijn over hoe integer we leven iedere dag? Worden we iedere dag wakker terwijl we ons gelukkig voelen over het feit dat we op een waarachtige manier leven en de verlangens van ons hart volgen? Als we teleurstelling, beperking, ongeduld en onverdraagzaamheid in ons eigen leven ervaren, wat kunnen we dan verwachten van de buitenwereld?’

Deelnemer cursus LVE Australie - Newsletter LVE 38